Bevolkingsonderzoek darmkanker
Door de coronapandemie kan het zijn dat u uw uitnodiging later ontvangt. Als u een uitnodiging heeft ontvangen, kunt u thuis de ontlastingstest uitvoeren. Als er vervolgonderzoek nodig is, ontvangt u een uitnodiging voor een intakegesprek in een coloscopiecentrum.
Covid-19 en het bevolkingsonderzoek
Door het coronavirus en de druk op de zorg kan het zijn dat u langer moet wachten op uw uitnodiging of op uw eventuele vervolgonderzoek. Heeft u gezondheidsklachten, wacht dan niet op een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek, maar neem contact op met uw huisarts.
Coronamaatregelen ziekenhuizen en behandelcentra
Ziekenhuizen en behandelcentra hebben regels om de gezondheid van patiënten en medewerkers te beschermen. Kijk hiervoor op de website van het ziekenhuis of behandelcentrum of neem telefonisch contact op met het ziekenhuis of behandelcentrum.
Belangrijk: wij horen graag zo snel mogelijk van u als u de afspraak wilt wijzigen of als u niet naar het intakegesprek wilt gaan. We kunnen de afspraak dan aan iemand anders aanbieden. Zo gebruiken we de beschikbare ruimte voor vervolgonderzoek zo goed mogelijk.
Let op: Ziet u bloed in uw ontlasting? Of heeft u al lange tijd last van verstopping, ongewild afvallen, eetlustverlies of diarree zonder duidelijke oorzaak? Neem dan contact op met uw huisarts.
Veelgestelde vragen
-
Ik heb een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek darmkanker ontvangen. Kan ik nu wel meedoen?
U kunt de ontlastingstest thuis uitvoeren. U stuurt deze op naar het laboratorium. Als wij bloed in uw ontlasting vinden, nodigen wij u uit voor een intakegesprek voor vervolgonderzoek in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum. Ziekenhuizen en behandelcentra hebben maatregelen getroffen om het onderzoek veilig te laten verlopen. Kijk op de website van het ziekenhuis of behandelcentrum of neem telefonisch contact op met het ziekenhuis of behandelcentrum voor de geldende coronamaatregelen.
Wilt u uw deelname toch liever uitstellen? De ontlastingstest is langere tijd houdbaar. U vindt de houdbaarheidsdatum op het buisje
-
Door Covid-19 is de druk op de zorg hoog en kan het zijn dat reguliere zorg wordt afgeschaald of afgezegd. Wat betekent dat voor het bevolkingsonderzoek darmkanker?
Als u een uitnodiging heeft ontvangen voor het bevolkingsonderzoek darmkanker, kunt u uw ontlastingstest insturen. Als er op basis van uw uitslag vervolgonderzoek nodig is, ontvangt u een afspraak voor een intakegesprek voor vervolgonderzoek. Door de druk op de zorg is het mogelijk dat u langer moet wachten op de afspraak voor het vervolgonderzoek.
Heeft u al een afspraak voor vervolgonderzoek in het ziekenhuis? Als deze toch niet door kan gaan, dan neemt het ziekenhuis daarover contact met u op.
-
Ik zou mijn eerste uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek darmkanker binnen een jaar na mijn 55ste verjaardag krijgen. Ik heb nog niets gehad?
Voor het versturen van uitnodigingen voor het bevolkingsonderzoek zijn wij afhankelijk van de beschikbare ruimte voor vervolgonderzoek in het ziekenhuis. Door de coronacrisis en de terugkerende druk op de zorg ontvangt u uw eerste uitnodiging later dan gepland. Wanneer u uw uitnodiging krijgt, kunnen wij helaas niet zeggen. U krijgt uw uitnodiging automatisch toegestuurd.
-
Ik heb mijn deelname aan het bevolkingsonderzoek in verband met corona uitgesteld, is mijn ontlastingstest nog bruikbaar?
De ontlastingstest is langere tijd houdbaar. U vindt de houdbaarheidsdatum op het buisje. Als de test nog bruikbaar is, kunt u deze insturen. U ontvangt dan binnen twee weken de uitslag. Is de houdbaarheidsdatum verstreken? Dan kunt u een nieuwe uitnodigingsset aanvragen. U kunt hiervoor contact opnemen met onze informatielijn of een nieuwe uitnodigingsset aanvragen via Mijn Bevolkingsonderzoek.
-
Ik had al voor de coronacrisis een ontlastingstest gekregen, is die nog bruikbaar?
De ontlastingstest is langere tijd houdbaar. U vindt de houdbaarheidsdatum op het buisje. Is de houdbaarheidsdatum verstreken? Dan kunt u een nieuwe uitnodigingsset aanvragen.
U kunt hiervoor contact opnemen met de informatielijn of een nieuwe uitnodigingsset aanvragen via Mijn Bevolkingsonderzoek.
-
Het ziekenhuis/behandelcentrum heeft mijn intakeafspraak voor vervolgonderzoek afgezegd in verband met corona. Moet ik zelf een nieuwe afspraak maken?
Nee, dat hoeft niet. Het ziekenhuis/behandelcentrum neemt contact met u op voor een nieuwe datum. Wanneer deze afspraak plaats kan vinden hangt af van de beschikbare ruimte voor vervolgonderzoek van het ziekenhuis/behandelcentrum. Wilt u daar liever niet op wachten? Neem dan contact op met de informatielijn. Wij kijken dan samen met u naar de mogelijkheden bij een ander ziekenhuis/behandelcentrum.
-
Ik heb mijn intakeafspraak afgezegd in verband met corona - Ik ben in verband met corona niet naar de geplande intakeafspraak gegaan. Moet ik zelf een nieuwe afspraak maken?
Ja, u kunt contact opnemen met de informatielijn om een nieuwe afspraak te maken. Wanneer deze afspraak plaats kan vinden is afhankelijk van de beschikbare ruimte van het ziekenhuis/behandelcentrum bij u in de buurt.
-
Het ziekenhuis/behandelcentrum heeft mijn coloscopie afgezegd in verband met corona. Moet ik zelf een nieuwe afspraak maken?
Het ziekenhuis/behandelcentrum neemt contact met u op om een nieuwe datum te plannen voor het onderzoek. Wanneer uw coloscopie plaats kan vinden is afhankelijk van de beschikbare capaciteit van het ziekenhuis/behandelcentrum.
-
Ik heb mijn coloscopie afgezegd in verband met corona. Moet ik zelf een nieuwe afspraak maken?
Ja, u moet contact opnemen met het ziekenhuis/behandelcentrum om een nieuwe afspraak te maken voor de coloscopie. Wanneer het onderzoek plaats kan vinden, is afhankelijk van de beschikbare capaciteit van het ziekenhuis/behandelcentrum.
-
Ik heb een intake afspraak in ziekenhuis/ZBC X, maar ik heb last van neusverkoudheid, koorts of hoesten. Wat moet ik doen?
De meeste ziekenhuizen hebben maatregelen getroffen om verdere verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen. U vindt informatie hierover op de website van het ziekenhuis. Daar staat vaak ook bij wanneer u wel of niet voor onderzoek naar het ziekenhuis mag komen. Kijk hiervoor op de website van het ziekenhuis of behandelcentrum of neem telefonisch contact op met het ziekenhuis of behandelcentrum.
Wilt u liever uw afspraak verzetten? U kunt een andere afspraak maken door contact op te nemen met de informatielijn of online via Mijn Bevolkingsonderzoek
-
Ik heb een intake afspraak in ziekenhuis, maar ik ben besmet met corona of ik ben in contact geweest met mensen die een bewezen besmetting hebben met het coronavirus. Wat moet ik nu doen?
Conform de landelijke richtlijnen kunt u beter een nieuwe afspraak maken. U kunt daarvoor contact opnemen met de informatielijn. U kunt uw afspraak ook wijzigen via Mijn Bevolkingsonderzoek.
De meeste ziekenhuizen hebben maatregelen getroffen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. U vindt informatie hierover op de website van het ziekenhuis. Daar staat vaak ook bij wanneer u wel of niet voor onderzoek naar het ziekenhuis mag komen. Kijk hiervoor op de website van het ziekenhuis of behandelcentrum of neem telefonisch contact op met het ziekenhuis of behandelcentrum.
-
Als ik word uitgenodigd voor vervolgonderzoek, kan ik dan wel in het ziekenhuis of behandelcentrum bij mij in de buurt terecht?
Als uit de uitslag blijkt dat er een vervolgonderzoek nodig is, plannen we direct een afspraak in voor een intakegesprek. Hierbij proberen we de wachttijd en uw reistijd zo kort mogelijk te houden, zodat de periode van onzekerheid beperkt blijft. Door de druk op de zorg hebben we op het moment soms te maken met langere wachttijden voor het intakegesprek en voor de coloscopie.
Het kan zijn dat sommige ziekenhuizen of behandelcentra tijdelijk minder ruimte hebben voor het vervolgonderzoek. Om het vervolgonderzoek dan toch zo snel mogelijk te kunnen doen, maken we een afspraak in een coloscopiecentrum dat wat verder weg ligt. Als u liever dichterbij of in uw eigen ziekenhuis een afspraak wilt, kan het zijn dat u langer moet wachten tot hier weer ruimte is. U kunt contact opnemen met onze informatielijn om de afspraak te wijzigen. U kunt uw afspraak ook wijzigen via Mijn Bevolkingsonderzoek.