Borstkankermaand: Verhaal van Mariella

Mariella werkt sinds 2017 bij Bevolkingsonderzoek Nederland. Vanaf 2020 combineert ze het werken als screeningsmedewerker met de functie van opleider. Ze vertelt ons hoe ze haar praktijkervaring overbrengt op nieuwe medewerkers.

Wat maakt jouw werk als opleider zo bijzonder?

"Als opleider sta je aan de basis van elke nieuwe collega. We leiden bij Bevolkingsonderzoek Nederland zelf onze medewerkers op. Het leuke is dat mensen zo veel verschillende achtergronden hebben. Er zijn bijvoorbeeld mensen die zijn opgeleid als MBB’er, medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige. Zij kennen de technische basis van het vak al. Wij leren ze vooral de specifieke kneepjes voor het maken van een mammografie aan. Maar we zien ook steeds meer zij-instromers uit bijvoorbeeld de thuiszorg of mensen zonder zorgachtergrond, die onze eigen opleiding tot screeningsmedewerker volgen. Mijn grootste uitdaging is om iedereen op een passende manier informatie te geven, zodat je uiteindelijk met vertrouwen en plezier je werk kunt doen."

Als screeningsmedewerker heb je niet alleen te maken met techniek, maar ook met mensen. Wat vraagt dit van medewerkers?

"Het maken van een technisch geslaagde mammografie is uiteraard een belangrijk aspect van het werk. Maar onderschat het menselijk aspect niet. Zodra een cliënt binnenkomt, moet je als screeningsmedewerker direct beslissen. Maak je een grapje om het ijs te breken? Wil deze cliënt graag horen hoe elk stapje in z’n werk gaat? Of is dit iemand die je zonder poespas moet instrueren hoe ze moet staan? Het is essentieel om dit te leren aanvoelen."

Waarom is dat menselijk aspect zo belangrijk?

"Vooral omdat een ontspannen sfeer bijdraagt aan een beter, soepeler onderzoek. Als screeningsmedewerker leer je je cliënt lezen. En daar stem je je benadering op af. Goed kijken en luisteren naar je cliënt. Is iemand erg gespannen, boos of agressief. Dan probeer je erachter te komen wat daarachter zit. Vaak hangt dat samen met angstgevoelens. Daar kun je op inhaken, maar ook leer je daarin je eigen grenzen te bewaken."

Mensen een fijne ervaring geven, goede foto’s maken en een luisterend oor bieden…hoe boks je dat voor elkaar zo’n korte tijd?

"Hahaha, een terechte vraag die we vaak gesteld krijgen! Voor een standaard onderzoek staat 5 minuten. Bij de meeste cliënten kan dat zeker. Soms weet je vooraf dat je extra tijd nodig hebt. Bijvoorbeeld als een cliënt mindervalide is, dan staat daar extra tijd voor. Soms weet je dat niet. Iemand kan een naaste hebben verloren aan kanker of een vriendin hebben die net een ongunstige uitslag heeft gehad. Heftige verhalen, waar we met alle liefde wat extra tijd voor nemen. Het is een kunst om ook dan iemand te horen, gerust te stellen en een soepel onderzoek af te nemen."

Een mammografie maken gaat niet alleen over techniek, maar juist ook over mensen.

Wat is de essentie om een goede screeningsmedewerker te zijn?
‘Echt die combinatie tussen het technische en het menselijke. Dus uitstekende foto’s kunnen maken mét oog en oor voor je cliënt. Die combinatie maak ook mijn werk als opleider zo leuk. Het technisch inzicht, de handelingen aanleren en handvatten bieden voor het fijn en respectvol om kunnen gaan met mensen. Dat is mijn uitdaging en grote passie!’